Odchudzanie to twoja ostatnia nadzieja

Jeżeli jesteś tak otyły, że serce Ci wysiada, wówczas odchudzanie to twoja ostatnia nadzieja. U osób otylych oraz z nadwagą dużo częściej niż u osób z prawidłową wagą dochodzi do zaburzeń rytmu serca, a dwukrotnie dużo częściej rozwija sie niewydolność krążenia. Nadciśnienie tetnicze, miażdżyca, podwyższony poziom cholesterolu, dolegliwość wieńcowa, zawał serca to również czesto konsekwencje nieleczonej otyłości. O ile w przypadku dolegliwości ukladu krażenia, urazów oraz zatruć obserwuje sie w ostatnich latach systematyczny spadek zgonow, to również niepokojacym zjawiskiem może być coraz większa śmiertelność w wyniku dolegliwości nowotworowych. W 1990 roku nowotwory złośliwe były przyczyna blisko 19% zgonów, obecnie zatem już ponad 24%. Jednocześnie odnotowuje się coraz więcej nowych zachorowań, być też może ze względu na właściwsza wykrywalność owych schorzeń. Osoby z chorobami układu krażenia muszą zadbać, by ich masa ciała była prawidłowa. U osob otyłych, także z dobrym ciśnieniem tetniczym, powstają niekorzystne zmiany w sercu, takie jak przerost lewej komory. Ogólną zasadą bez względu na to również jaką dietę stosujemy może być wymóg, by ilość spożywanego tłuszczu stanowiło co najwyżej 1/3 spożywanych kalorii. Przy przestrzeganiu tego ograniczenia warto może być kontrolować etykiety na opakowaniach żywności. Zawierają one informacje o ilości tłuszczu w porcji pożywienia. Warto może być rownież rozważyć zamianę produktów, które zawierają dużo nasyconych tłuszczy takimi które mają ich mniej. Oraz tak na przykład zamiast masła lepiej może być spożywać margarynę czy może również zamiast smalcu do smażenia używać oliwę z oliwek. Program diety Atkinsa opiera się na prostej zasadzie – należy spożywać jak największą ilość tłuszczów, które powinny być też łączone z białkami i na unikaniu produktów zawierających proste oraz zlożone cukry. Chociaż dietę opracował amerykański kardiolog, Robert Atkins, inni specjaliści mają co do niej duże zastrzeżenia. Sugerują, że nadmiar tluszczu może być przyczyną wzrostu cholesterolu, co może prowadzić do schorzeń serca. Nieprawidłowe, czyli nadto tłuste, kaloryczne oraz obfite jedzenie, brak ruchu, stres, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu – to również najważniejsze czynniki ryzyka rozwoju dolegliwości ukladu krążenia. Skoro dodamy do tego wciąż jeszcze wysoki poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, nadciśnienie, cukrzycę oraz predyspozycje genetyczne, to również prawdopodobieństwo wystąpienia dolegliwości serca zwiększa się wciąż jeszcze bardziej. Osoby otyłe dużo częściej niż odmienne chorują na dolegliwości układu sercowo – naczyniowego. I dlatego ważnej może być utrzymywanie prawidłowej wagi ciała. Skoro jednak, z różnorodnych przyczyn masa naszego ciała może być nadto duża warto pomyśleć o diecie odchudzajacej, która pomoże zmniejszyć niektóre objawy dolegliwości związanych z ukladem krążenia. Program odchudzania dla osób otyłych albo z nadwagą, które cierpią z powodu dolegliwości układu krażenia powinien być też ustalony poprzez lekarza. Sa nie mniej jednak ogólne zasady, ktore obowiązują wszystkich chorych. Zmniejsz dzienną ilość spożywanych kalorii o 500 – 1000 kcal. Dla odchudzających się kobiet dzienne zapotrzebowanie kaloryczne szacuje się na 1000 – 1200 kcal, a mężczyzn na 1400 – 1800 kcal. Skoro chodzi natomiast o zły cholesterol to również zdrowa dawka dzienna to również maksymalnie 300 miligramów. Nie jesteśmy w stanie jego całkowicie wyeliminować z naszej diety bo może być on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu ale należy jego utrzymywać na niskim poziomie. Nie należy rownież spożywać nadto dużo soli. Także skoro sami nie solimy potraw to rownież często sól może być wykorzystywana przy przygotowywaniu konserwowanych produktów/półproduktów poprzez producentów żywności. Zamiast stosowania soli kuchennej do przyprawiania potraw lepiej może być używać przypraw ziołowych oraz korzennych. Według Waltera Hartenbacha normy zawartości cholesterolu we krwi byly w okresie ostatnich kilkunastu lat stopniowo obniżane do poziomu 200 mg/dl oraz mniej bez naukowego uzasadnienia medycznego. Średnie stężenie cholesterolu we krwi osoby doroslej powinno wynosić ok. 250 mg/dl. Poziom stężenia cholesterolu zmienia się w zależności od rodzaju wykonywanej pracy (obciążenie organizmu ) , sposobu odżywiania oraz poziomu stresu. W przypadku 20% ludności prawidłowa norma steżenia cholesterolu może wynosić pomiędzy 300 a 350 mg/dl, co nie może być wcale oznaka choroby, ale zwiększonej witalności organizmu. Cholesterol bierze udzial w syntezie kortyzolu, ważnego sterydowego hormonu stresu, który odpowiada za aktywację glukozy (główny związek energetyczny) oraz potasu – glukoza oraz potas sterują wszelką aktywnością fizyczną oraz umysłowa organizmu. Niskie steżenie cholesterolu we krwi osłabia czynność komórek oraz układu odpornościowego,destabilizuje gospodarkę białkową, hormonalną, elektrolitową oraz mineralną organizmu. Jedz regularnie oraz powoli. Unikaj podjadania pomiedzy posiłkami. Na problemy z sercem szczególnie narażone sa osoby otyłe, których sylwetka przypomina wygladem jabłko. Nadmiar tłuszczu magazynuje się u nich w brzuchu, i dlatego może być nazywany tłuszczem brzusznym. Otaczając narządy wewnętrzne, osłabia ich pracę, a z czasem prowadzi do ich niewydolności. Gromadząca się tkanka tłuszczowa może być niebezpieczna m.in. dla serca. Gromadzi się ona w przestrzeni pomiędzy mięśniem sercowym a tzw. nasierdziem, czyli błoną, która jego otacza. Rozrastając się, wnika w głąb serca, osłabia jego ściany oraz uniemożliwia mu normalną pracę. Twoja wlaściwa dieta powinna składać się przede wszystkim z warzyw, roślin strączkowych oraz produktow pelnoziarnistych, bo zawierają błonnik oraz są sycące. Warto nie mniej jednak pamiętać, że wszelkie próby odchudzania za pomocą diet trzeba skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu albo dietetykiem. Szczególnie ważne może być to również skoro otyłość występuje u ludzi starszych oraz chorych na serce. Nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, żylaki, zawał, udar, podwyższony poziom cholesterolu, dolegliwość wieńcowa to również wszystkie dolegliwości powinny być też wywolane poprzez nadto duża mase ciała. Wybieraj produkty zawierające tłuszcze nienasycone (olej słonecznikowy, sojowy). ów rodzaj tłuszczu pomaga obniżać ciśnienie tętnicze, nie mniej jednak z powodu wysokiej kaloryczności zalecany może być w malych ilościach. Ogranicz spożywanie produktow zawierajacych dużą ilość soli kuchennej (unikaj również chipsów, orzeszkow itp.). Przykładem zdrowego posiłku dla naszego serca sa ryby (łosoś, tuńczyk, makrela). Zawierają one małe ilości tłuszczu a jednocześnie zawarty w nich kwas omega-3 pomaga w ochronie serca oraz naczyń krwionośnych (zapobiegają powstawaniu dolegliwości wieńcowej). zdrowe może być również spożywanie owoców oraz warzyw ponieważ może być w nich mało szkodliwego dla serca tłuszczu. Ważne może być także, by unikać smażonych potraw. Dużo zdrowsze dla naszego serca są potrawy przygotowane na parze, duszone albo po prostu gotowane. Otłuszczenie serca powoduje, że jesteśmy mniej sprawni fizycznie, mamy wolne tętno, bystro się męczymy (nawet podczas niewielkiego wysiłku fizycznego). Jesteśmy w stanie odczuwać bóle za mostkiem albo w okolicach serca. Trzeba sie też liczyć z możliwością utraty przytomności, a każdej takiej sytuacji towarzyszy bladość oraz uczucie zziębnięcia. Żeby sie upewnić, czy może na pewno są to również objawy otłuszczenia serca, lekarz skieruje nas na badanie echo serca albo tomografię komputerową. Sporządzaj posiłki na parze, gotuj oraz duś bez dodatku tluszczu albo piecz w folii. Smażenie oraz pieczenie z dużą ilością tłuszczu niekorzystnie wpływa na pracę serca oraz sprzyja rozwojowi miażdżycy naczyń krwionośnych. Ogranicz spożycie tłuszczów oraz produktow pochodzenia zwierzęcego: mięso czerwone, kiełbasy, podroby, pasztety, drób, dziczyzna, tluste mleko, masło oraz sery zawierające nasycone kwasy tluszczowe sprzyjające tyciu oraz podwyższaniu się poziomu „złego” cholesterolu. Zastąp posilki miesne tłustymi rybami morskimi – zawierają kwasy omega-3 oraz omega-6, które pomagają obniżać poziom cholesterolu. Oprócz diety ważna może być również aktywność fizyczna. Najlepsze są ćwiczenia aerobowe, pamiętaj, że nie powinny być też one zbytnio forsujące. Idealne ćwiczenia to rownież nordic walking, niespieszna jazda na rowerze, spacery, chodzenia po gorach. Dotleniają one organizm a przy okazji spalają tkankę tłuszczową. Intensywność aktywności fizycznej w przypadku osób z problemami sercowo-naczyniowymi powinna być też ustalona poprzez lekarza. Zaleca się wykonywanie prostych aerobowych ćwiczeń fizycznych o umiarkowanej intensywności (spacerowanie, nordic walking, prace domowe realizowane na świeżym powietrzu, jazda na rowerze). Dotleniają organizm oraz pomagają spalać tkanke tłuszczową. Efekty przynosi regularne wykonywanie ćwiczeń od 20 do 60 minut co najmniej trzy razy w tygodniu. Pamiętaj także o lekach, które możesz znaleźć w aptece internetowej.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s